Pernakah Anda Berfikir Bahawa Ada Makna Di Setiap Senyuman.

Selasa, 5 Julai 2011

Katak Dibawah Tempurung.



Pada masa dahulu, tinggal seorang putri yang cantik dan comel.Putri itu bernama Qaisyah. Hidup putri Qaisyah tidak tenang kerana ibu kandungnya telah meninggal apabila dia masih seorang bayi. Bapa permaisuri Qaisyah sangat sayang kepadanya. Apabila umur permaisuri Qaisyah menjejak 5 tahun, ayahnya telah berkahwin dengan seorang janda yang mempunyai anak 3. Ibu tiri putri Qaisyah sedikit pun tidak menyayanginya. Putri Qaisyah telah menjadi seorang pembantu di rumah itu apabila ayahnya tiada di rumah.

Ibu tiri dan kakak-kakak tirinya juga suka memarahi putri Qaisyah tanpa apa- apa sebab. Pada satu hari, ibu tirinya terasa ingin memakan buah mangga yang terletak di hutan yang agak jauh dari rumahnya.


Ibu tiri putri Qaisyah tahu bahawa hutan itu mempunyai binatang-binatang seperti singa, rusa dan macam macam lagi dan puteri Qaisyah tidak akan kembali dengan selamat. Dan dia juga tahu bahawa puteri Qaisyah tidak tahu ada binatang-binatang bahaya di hutan itu.

"Qaisyah, ibu ingin memakan buah mangga yang ada di hutan. Pergi petik buah mangga yang segar-segar untuk ibu. Kalau kau tidak mendapatkan buah buah mangga itu, kau jangan harap hendak pulang ke rumah ini lagi," ibu Qaisyah memerintahnya dan mengancamnya.

Dengan rela hati, puteri Qaisyah mengisikan bakul penuh dengan makanan dan pakaian. Tanpa pengetahuan ayahnya, puteri Qaisyah pun bertolak untuk pergi ke hutan.


Setelah beberapa jam berjalan di hutan tersebut, puteri Qaisyah menemui pokok mangga tersebut. Puteri Qaisyah pun memetik beberapa buah mangga yang terdapat di situ. Dia tidak perasan bahawa di tepi pokok mangga tersebut ada sebuah sarang lebah di situ. Setelah selesai memetik mangga-mangga tersebut, puteri Qaisyah dengan tidak sengaja melanggar...

Sebuah sarang lebah! Puteri Qaisyah dikejar oleh lebah-lebah tersebut. Alangkah baiknya nasib puteri Qaisyah terserempak dengan ayahnya yang mencarinya sejak beberapa jam yang lalu. Lebah-lebah itu kemudian undur dan tidak mengejar ayah dan puteri Qaisyah lagi.
Mereka pun berjalan ke rumah. Setibanya di rumah ayahnya, puteri Qaisyah melihat tiada orang di rumah.

"Ayah di mana ibu, kakak Airini dan Irdiana? Bagaimanakah ayah tahu bahawa saya ada di hutan?" tanya puteri Qaisyah kepada ayahnya.

" Ayah telah mengusir mereka dari rumah. Ayah telah memaksa ibu dan kakak-kakak untuk memberitau keberadaan kamu. Sekarang Qaisyah akan tinggal bersama ayah dan ayah akan memberi kamu kebebasan," kata ayahnya.

Puteri Qaisyah hanya mengiakan saja kata-kata ayahnya. Pada malam itu mereka berdua menikmati kelazatan buah mangga yang manis.
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan